Breng je scholenband onder de aandacht en zorg voor internationaal perspectief in je (online) lessen aan de hand van deze reflectietaak. Laat je eigen leerlingen én de leerlingen van je partnerschool nadenken over hoe zij de coronacrisis beleven/hebben beleefd aan de hand van onderstaande vragen.
- Hoe voel je je tijdens deze crisisperiode (kwaad, angstig, blij, rustig, …)?
- We moeten ‘social distance’ regels volgen. Op welke plaatsen vind je dat noodzakelijk en waarom?
- Waarom hebben jongeren het blijkbaar lastiger met de lockdown?
- Welke maatregelen zijn nuttig volgens jou?
- Welke maatregel is helemaal niet nuttig volgens jou?
- Hoe ga je zelf om met deze maatregelen?
- Hoe belangrijk is je online leven nu?
- Is je smartphone nog belangrijker geworden dan vroeger?
- Volg je het nieuws (nog) over corona? Waarom wel/niet?
- Hoe ziet volgens jou de wereld er na deze pandemie uit?
Lees hier hoe enkele leerlingen uit Suriname & België de lockdown beleefden:
"De lockdown was lastig omdat we niet meer met anderen konden afspreken en school was moeilijker omdat we moeilijker vragen konden stellen."
"Ik heb nu meer respect voor dokters en verplegers. Niet dat ik dat hiervoor niet had, nu tonen ze echt wat ze doen om mensen hun leven te redden."
"Mijn online leven is veel belangrijker geworden omdat ik zo contact kan houden met anderen."
"Ik vraag me af of we volgend jaar ook nog online les zullen krijgen."
Kristof Vanslembrouck, leerkracht van GO! Atheneum Brakel stuurde ons dit idee door. Waarvoor heel veel dank! Heb je zelf ook tips om je scholenband levendig te houden? Laat het ons weten via info@scholenbanden.be.
Foto © www.outsetzm.com