Een mooie basis voor een partnerschap
Kennismaking met elkaars schoolwerking
Na een hartelijk welkomstfeest met zang en dans, en een rondleiding op zowel de basis- als de secundaire school van Groupe Scolaire Rosa Mystica in Rwanda, werden de bezoekers uit OLVC Zottegem voorgesteld aan enkele van de talrijke ouders die als vrijwilliger op de school werken.
Een terugblik naar oktober 2018. Wanneer de betrokken leerkrachten en directie van beide scholen elkaar van op afstand leerden kennen, gaven ze elk ook een woordje uitleg over het onderwijs in hun land en de werking van hun eigen school. Toen Zuster Marie Crescence – de directrice van Rosa Mystica – daarbij vertelde dat haar school ook intensief met de ouders van de leerlingen samenwerkt, prikkelde dat de nieuwsgierigheid van de Belgische partnerschool. “Buiten de oudercontacten hebben wij eigenlijk weinig contact met ouders,” vertelt de Vlaamse leerkracht Anneleen, “dus ik was benieuwd hoe onze Rwandese collega’s dit aanpakten”.
Tijdens de voorbereidingen voor de eerste fysieke uitwisseling tussen deze scholen, gooiden beide partijen wensen en ideeën op tafel. Een ontmoeting met de ouders-vrijwilligers leek iedereen een leerrijke activiteit.
Augustus 2019 – één van de ouders neemt het woord en vertelt hoe hij net als vele andere vrijwilligers één dag per week op de school werkt om te helpen koken, lesmateriaal voor te bereiden, te assisteren tijdens de lessen of op de opendeurdag, … steeds in overleg met de leerkrachten. Door dit nauwe contact is de stap voor de ouders ook kleiner om op school langs te komen wanneer ze vragen of bezorgdheden hebben over hun kinderen. “Ouders kunnen hier steeds binnenwandelen en zelfs lessen bijwonen, bijvoorbeeld als hun kind zich niet goed gedraagt,” vertelt Fulgence, leerkracht Engels en ICT in Rosa Mystica. “Dát is nu eens een goed idee,” reageert Anneleen, “de ouders uitnodigen in de les is ongetwijfeld efficiënter dan een nota in de agenda!”
Plant jouw school binnenkort ook een uitwisseling? Hier vind je alvast enkele tips.