Wanneer leerlingen trekkers worden
Op weg naar een autonome, duurzame scholenband
Vijfdejaars studenten Perinne en Imane trokken in april samen met leerkrachten Annelies en Thomas naar hun partnerschool in Kinshasa. Dit schooljaar trekken zij als laatstejaarsstudenten de Brusselse werkgroep rond hun scholenband 'Elongo'. Dankzij de kennismaking kregen zij een beter inzicht in wat leeft bij hun Congolese leeftijdsgenoten.
Binnen de scholenband ‘Elongo’ werken het Go! Atheneum Etterbeek en Athénée de la Victoire in Kinshasa rond verschillende hedendaagse thema’s zoals kunst, migratie en kindsoldaten. De leerlingen zijn erg betrokken bij de scholenband, waardoor ‘Elongo’ goed op weg is naar duurzame en autonome uitwisseling.
De leerling staat centraal
Sinds dit schooljaar wordt de scholenband voor het eerst niet meer getrokken door de leraren van de school, maar door de zesdejaarsleerlingen van de werkgroep zelf, waardoor de rol van de leerkracht binnen de scholenband gereduceerd wordt tot een ondersteunende functie.
Vorig schooljaar konden Perinne en Imane dankzij de financiële steun van Brussels International meereizen naar Kinshasa. Dit jaar maken zij plaats voor hun opvolgers, twee huidige vijfdejaars, die er zullen worden klaargestoomd om volgend jaar de trekkersrol op zich te nemen.