Secundaire school in de kijker: werk maken van curriculumgebonden competenties én wereldburgerschapseducatie

14/12/2016

Don Bosco Haacht startte binnen het programma School-to-School van VIA Don Bosco een scholenband op. Enkele leerkrachten gingen in 2011 op kennismakingsbezoek naar Indië. Daarop gingen ze een samenwerking aan met de Higher Matriculation School in Pondicherry. Ondertussen vonden er nog twee reizen plaats, al het blijft zoeken naar de juiste aanpak.

Beide scholen werkten tijdens het vorige VVOB-actieplan een waterproject uit waarbij de leerlingen en leerkrachten samen leerden rond waterzuivering. Dit sloot aan bij de realiteit van de Indische school, waar men nood had aan een zuiveringsinstallatie. Het succes van te werken rond een dergelijk afgebakend project zal verder gezet worden. Beide scholen zullen nu samenwerken rond informatica en het leren programmeren van websites, databanken en projecten opstarten waarbij electronica en programmeren samenkomen.

Don Bosco Haacht gooide het roer verder om. In plaats van uitsluitend te vertrekken vanuit enkele gemotiveerde leerkrachten, heeft de school nu een werkgroep opgericht waar geïnteresseerde leerlingen bij kunnen aansluiten. Vanuit de participatie van de leerlingen zal de scholenband en de verschillende activiteiten vorm krijgen. Zij willen vooral India, hun partnerschool en hun leeftijdsgenoten beter leren kennen.

Op deze manier maken ze met de scholenband werk van curriculumgebonden competenties bij leerlingen (en leerkrachten) maar doen ze ook aan wereldburgerschapseducatie.