Expeditie exchange: een infoboekje van Kleur Bekennen voor scholen in samenwerking met het zuiden

Tags: Partnerschap uitbouwen 

Speelt jouw school ook met het idee om een uitwisseling of samenwerking met het Zuiden uit te bouwen? Of om een actie op te zetten ten voordele van een project? Wel, je bent niet alleen. Steeds meer scholen willen zelf de handen uit de mouwen steken om samen met het Zuiden werk te maken van een betere wereld. Sommige scholen werken een project uit in samenwerking met een ngo of overheidsinstantie. Andere scholen kennen zelf contactpersonen in het Zuiden, waarmee ze samen een project uittekenen. “Doe-hetzelvers” worden deze scholen wel eens genoemd.
Maar of je nu een “doe-het-zelver” bent of niet … soms kan je wel wat extra hulp en ideeën gebruiken. Daarom ontwikkelde Kleur Bekennen dit infoboekje boordevol tips, schoolvoorbeelden en aandachtspunten.

Kleur Bekennen vertrekt in deze brochure vanuit drie waarden: duurzaamheid, wederkerigheid en participatie.

  • Duurzaamheid: Kleur Bekennen streeft er naar om door middel van schoolprojecten te werken aan blijvende en positieve veranderingen in de wereld.
  • Wederkerigheid: we willen dit doen door gelijkwaardige uitwisselingen tussen Noord en Zuid.
  • Participatie: Kleur Bekennen streeft na dat alle betrokken partners een actieve rol spelen.

Kleur Bekennen wil jou in deze brochure op weg helpen aan de hand van drie vragen:

  1. Een uitwisseling met een school of met een (ontwikkelings)project in het Zuiden? Hoe doe je dat?
  2. Hulp of samenwerking? Hoe kan je inspelen op de noden en krachten in het Zuiden?
  3. Hoe kan je een samenwerking met het Zuiden een educatieve meerwaarde geven in je lessen, je klas en de school?

Elke vraag wordt in een apart hoofdstuk uitgewerkt.

Kleur Bekennen ontwikkelde deze folder in samenwerking met BTC, Volens, De
Wereldschool, Provincie West-Vlaanderen, BSGO ’t Regenboogje ( Etterbeek),
Freinetschool Klimop (Oostkamp), Gemeente Mol, VTI (Oostende), Gemeente
Nijlen.